Nyheter på lätt svenska är nedlagt: här är alternativen
Senast granskad 20 augusti 2026.
Kort svar först. Nyheter på lätt svenska, SVT:s korta nyhetssändning på lätt svenska, lades ner i juli 2026. SVT meddelade stora besparingar i mars 2026 och flera program försvann då. Om du har letat efter programmet och inte hittat det är det alltså inget fel på din sökning. Programmet finns inte längre.
Sändningen hade funnits sedan 2016 och var för många den dagliga vanan: fem lugna minuter, undertexter på, klart. Om din sfi-lärare brukade visa den på lektionen är det därför den har slutat dyka upp. Vanan är värd att behålla, och här är var den kan bo nu.
Så att du kan väga det vi säger: den här guiden är skriven av NÖVA. Vi finns med en gång i listan nedan och en gång i slutet, bredvid gratis alternativ som vi rekommenderar på riktigt.
Alternativen som finns kvar
Ingenting ersätter en tv-sändning rakt av. Det som finns kvar är radio, text och samtal, och det som liknar den gamla vanan mest är ljud med en text bredvid.
Klartext från Sveriges Radio är den närmaste släktingen: dagens nyheter lugnt och tydligt upplästa varje vardag, med korta texter till. Om du bara behåller en av de här vanorna, behåll den här.
8 Sidor är den lättlästa tidningen, gratis att läsa på nätet, med korta nyhetsartiklar på lättläst svenska varje vardag. Mest text för minst kamp.
Radio Sweden på lätt svenska, också från Sveriges Radio, gör nyheter på lätt svenska för dig som är ny i Sverige.
Yle Nyheter på lätt svenska, i Yle Arenan, är Finlands nyheter på lätt svenska. Svenskan är riktig och tydligt talad, men nyheterna är Finlands och inte Sveriges. Bra lyssningsträning, ingen svensk nyhetsvana.
Och NÖVA, som är vi. NÖVA väljer dagens riktiga svenska nyheter och berättar dem med egna ord. Du läser en kort nyhet på en nivå som passar dig. Sedan skriver du vad du tänker på svenska. NÖVA svarar lugnt, rättar varsamt det som är viktigast och ställer en följdfråga som håller samtalet igång. Att läsa är gratis, och några samtal om dagen också.
En längre lista med nyheter på lätt svenska finns hos informationsverige.se, länsstyrelsernas sida för dig som är ny i Sverige.
Att behålla de fem minuterna
Det som gjorde sändningen bra var inte tv. Det var formen: kort, varje dag, samma tid, och slut innan det blev ett arbete. Vilken som helst av källorna ovan kan hålla den formen. Klartext på vägen till jobbet är fem minuter. En artikel i 8 Sidor till kaffet är fem minuter. Ett samtal med NÖVA om dagens nyhet är fem minuter, och det är det enda av dem som svarar dig tillbaka.
Nyheterna skrivs om till ungefär nivå B1. NÖVA möter dig där du är och anpassar sina svar efter din svenska. Ingen gamification, inga påminnelser, inga streaks. Bara nyheter och samtal, i din takt.
Den här sidan finns också på engelska.
Behåll vanan
Dagens nyheter på enkel svenska, och en lugn tutor som svarar dig. Gratis att läsa, varje dag.